*Arturo Casas, segundo convidado do curso no Filocafé do CGAC (3-XII-2017)
Nos filocafés valórase
a imaxinación, a participación e os enfoques inverosímiles. Hoxe modera Arturo Casas, sempre mergullado
na obra de Dieste, “o gran teorizador da plástica galega”.
Escolleu unha obra
de Eva Lootz. Nace en Viena, “cidade onde se cometeron os crimes máis
atroces”.E case española pois reside no noso país desde 1967. Marchou de alá
porque non soportaba os excesos de cultura do Accionismo Vienés. Recurrían
moito ó sangue, feces, ouriños, pelos, unllas cortadas, seme…
Eva segue máis a
tradición de mulleres escultoras. Como Louise Bourgeois que facía arañas
xigantes nas que o espectador podía introducirse como nunha gaiola. Niki de Saint Phalle, cercana ao pop art, traballa
moito con escopetas “quizais porque foi violada de nena”; o público pode
disparar a globos cheos de pintura. Ou Nancy Graves que era famosa polos
camelos.
Lootz, tamén poeta
e debuxante, traballa moito con materiais fluídos.Fixo unha escultura efímera
filtrando area finísima. Documentou o secado dun río no deserto do Atacama.
Fíxase nos ocos que deixou a mineiría e os bautiza como catedrais invertidas. Case nunca representa o corpo humano. Próteses
si. Ás veces animaliza obxectos: orellas
moi peludas, luvas… Coa característica de que soen ir individualizadas. “A arte
debe facer audible o que non se escoita e visible o que non se ve”. Por exemplo,
o realismo soviético fracasou por estar obsesionado en ser accesible,
intelixible e simple. “Quedou entre kitsch e pop”.
A peza escultórica
a analizar é do 2001. Parece do medievo. Lembra as abarcas, sandalias
ibicencas.Está feita de ferro e chumbo. Considérase de pequeno formato porque é
algo menos dun metro cúbico. Non está sobre unha peaña. Ten rodas, ben
agochadas. Parece unha carrilana pero non é para trasladalo. Por fóra os
pregos semellan cartografía. No interior vese a tramoia, a estrutura. Está
diáfano, sen sola. Se o miramos desde posición cenital ten forma de oito. Lootz
está obsesionada coa relación deste número coa palabra noite; nas línguas
indoeuropeas sempre teñen sonido moi semellante.
Nótase a oquedade;
ten que ver co silencio e coa dialectiva
negativa da que falaba Adorno. Cando a xente os calza permanecen en
penumbra. A forma lembra á dun ataúde.
É un motivo
recurrente na historia da arte. Andy Warholl pintou moitos zapatos, o símbolo
do pobo. Miró e Dalí, surrealistas
cataláns, tamén. Magritte unhas botas coas dedas por fóra.
Van Gogh pintou un célebre cadro sobre dúas botas sobre un fondo
amarelo.Están porcas pero non hai terra nin palla.Xeraron un profundo
debate.Son de muller ou non?Para Meyer Schapiro poderían ser as de Vincent
tras dar un paseo. Jacque Derrida aprecia que son distintas. E para Martin
Heidegger falan do esforzo,da fame,das esperanzas e do día a día dos
campesiños.
Os contos de fadas
falan moito de zapatos.Cenicienta é
atroz,pensa Angela Carter. As irmáns ampútanse unha deda e parte do talón para
casar co príncipe. A protagonista tiña amizades ornitolóxicas. Dolores
Vilavedra cre que a escala desproporcionada evoca un mundo de xigantes.
Hai fetichismo polos
pés.En Chile chaman zapato á vulva.As gueixas
vendaban os pés para que non crecesen de máis. Para ser musas debían sufrir.
Incluso os tacóns, onde só se apoia a parte dianteira do pé, teñen unha
interpretación peiorativa. Parece que así deixarían menos pegada.
As lecturas
posibles son case infinitas. O calzado, máis alá do escaparate, sempre vai
vencellado por posesión a un individuo concreto. Pode ser un tributo a un
futbolista xenial. Nun accidente de automóbil intuimos que hai un morto cando
vemos as zapatillas espalladas polo chan. Ou as vítimas do Holocausto.Lémbrame
a crecente preocupación pola seguridade nos aeroportos. A Beiras protestando
contra Fraga, a Bush fillo esquivando con habilidade o lanzamento dun par por
parte dun reporteiro…
No hay comentarios:
Publicar un comentario