*Sesión do Ateneo de Santiago co gallo das Letras Galegas 2017
Dolores Vilavedra lembra a figura de Carlos Casares (15-5-2017)
Un currículum
ambicioso.A primeira nota que publicou Dolores Vilavedra foi na Revista Grial
cando a dirixía Casares. Asesora na Exposición Galicia cen e no Congreso polos 80 anos da Guerra Civil celebrado o
pasado verán. Tradutora de Manolo Rivas e Suso de Toro. Trala laudatio de Pilar Sampedro a relatora
agradeceu o convite. “Non quero ser excesivamente académica”.
Carlos Casares nace
no 41 en Ourense, terra de grandes escritores. Que lle dan alí? A auga das
Burgas?E lembra a Blanco Amor, Bieito Iglesias, Risco e Álvarez de Novoa, aínda
que este chegou o mundo en Granada antes de retornar á terra dos seus.
Influen nel as
tertulias familiares como sucedía na rebotica de Cunqueiro. Estaba fascinado
polo estamento eclesiástico como deixará plasmado en Ilustrísima. Un dos tíos era abade en Beiro, preto de Ourense, e
outro foi arcebispo na Habana; unha figura seductora que montaba en moto e a
cabalo; din que acompañou a Fidel nos comezos da Revolución. A súa nai era
relixiosa, non así o seu pai que era mestre.
Aposta por escribir
nunha lingua comunicable. Prefería ventás transparentes a vidrieiras. Esta era
a súa teima. Non daba moito a ler os textos.
Sofre moito no
Seminario. Contexto que aproveitará anos
máis tarde para Xoguetes para un tempo
prohibido. Un ambiente moi disciplinario do que sae escaldado. Entón racha
coa igrexa tras sufrir unha fonda crise espiritual. Non todo foron mágoas. Logrou unha ampla
bagaxe en linguas clásicas.
No 58 fai o bacharelato entre Xinzo e
Ourense.Ábreselle o mundo. Coñece a Risco e a outros galeguistas e eruditos.
No 62 chega á
Universidade. Non lle gustaba falar desta etapa. Pasou crises depresivas, como
se aprecia no seu epistolario con Piñeiro, cartas que se van a publicar agora.
Aínda se desorientou máis cando morre o seu guía. Estivo a tratamento
médico. Pola crise de fe, o desencanto
cunha universidade rancia e franquista, os primeiros pasos dunha vida sexual… “Torturábase”. Non logrou un expediente brillante. Pasaba
longas tempadas na casa para ler.
Voltou ó fogar un par de anos. Matricúlase en
Oviedo. Participou nas Festas
Minervais, certame poético no que un ano queda o terceiro e outro o segundo.
Tiña rivais da calidade de Salvador García Bodaño e Arcadio
López-Casanova. Carlos decide orientarse
cara a narrativa.
Hai dous anos
paradigmáticos de Casares en Compostela. No 63 se celebra por vez primeira o
Día das Letras Galegas, crease a Fundación Penzol e sae á luz a Revista Grial.
Comeza así o seu activismo estudiantil en prol do galeguismo.
Os outros fitos
son no 67. A conferencia do profesor Aranguren, expulsado da súa cátedra polo franquismo, remata como o rosario da
aurora. Acaban ambos no caldeiro.Tamén
se organizou o concerto de Raimon,mito da canción protesta, que se converteu
nun acto de masas. García Bodaño e Casares traduciron as letras ó galego. Como
colofón, publica Vento Ferido, que
causou moita expectación.Un acto de resistencia.
Dase a curiosidade
de que os grandes petrucios da posguerra morren entre o 79 e o 81. É o caso de
Celso Emilio, Luis Seoane, Dieste, Cunqueiro e Blanco Amor. Soben precipitadamente ó cumio os que petaban
á porta, Carlos Casares e Méndez Ferrín.
Comeza entón a Nova
Narrativa Galega a imitación do modelo
francés. Rachaban cos modelos estéticos ruralistas e tradicionalistas.Carlos
non quería adscribirse a ningunha corrente.
Había longos
silencios entre cada novela, algo característico do seu tempo. Non tivo a
presión editorial que sufriu a xeración seguinte, a de Suso de Toro e Manolo
Rivas.
Renegaba de Cambio en tres. Novela experimental na
que xoga con caligramas. Parece unha demostración de que non era un escritor
rompedor porque non quería selo.
Con A galiña azul e As laranxas máis laranxas de todas as laranxas aposta polo eido da
literatura infantil e xuvenil. Implícase nesta tarefa a que retornará nos
noventa coa serie de Toribio. Teo
xurdira a fins dos setenta en Cataluña. Faltaba algo semellante aquí.
No 71 casa coa
sueca Kristina Berg. Unha rapaza exótica, liberal,informal e fumadora.
Aproba as
oposicións no 74 e todo irá a un ritmo máis acelerado. Nunha sociedade
xerontocrática conseguiu chegar axiña a postos de gran responsabilidade.Noméano
director de Galaxia no 75, ingresa na Real Academia no 77 e no 81 será deputado
polo Parlamento de Galicia. Participa na elaboración da normativa ortográfica
do galego. No 95 chega a presidente do
Consello da Cultura Galega substituindo a Filgueira Valverde.
No 73 pensa en
facer unha tese. Reúne material e publica artigos e ensaios do que semella unha
Historia da Literatura Galega. O proceso
queda abortado no 80. “Non está para o xogo das cambadelas”. Percátase de que
non tiña o apoio de certos profesores cos que contaba. Dende entón adicouse á
docencia. Non era un mestre “moi dedicado” pero gustáballe e os alumnos tamén.
Ademais así gozaba de tempo libre para escribir.
Xoguetes para un tempo prohibido ten
moito de autobiográfica. Clasificaríase de educación sentimental, da crise do
final da adolescencia. Na liña de Adiós
María, Xente ao lonxe,Dos anxos e os
mortos ou A nosa cinza.
Os Escuros soños de Clío xoga co apócrifo,
ca verdade e a mentira. Inaugura o boom da novela histórica que logo continúan
Víctor Freixanes e Alfredo Conde. En Europa triunfaran rotundamente as Memorias de Adriano e agora o fará En el Nombre de la rosa. Casares
decatouse de que coa literatura se podía contar a nosa historia. “Eu tardei
moito en saber quen era o Rei García; me contaran que os Irmandiños foran pouco
menos que uns pirómanos”.
Influido por Albert
Camus as tres seguintes novelas versarán sobre a intolerancia. Ilustrísima incide na
comunicabilidade. É realista e non moi
extensa. Os mortos daquel verán
lembra o drama da Guerra Civil. “Pon unha pica en Flandes xa que intúe por onde
virán os tiros na memoria histórica”. Deus sentado nun sillón azul deixoullo
revisar a Dolores e a Monteagudo. Ela decatouse que había unha pasaxe na que
uns zapatos de goma resoaban nas laxes dunha rúa con soportais. “Un apunte de
raccord”. El mudouno. Cando Henrique quería facer permutas filolóxicas, trocar
sombreiro por chapeu, Casares mostrouse inflexible.
No 2000 vai facer
realidade unha das súas paixóns. É un dos escritores seleccionados para subirse
ó Expreso da Literatura. Cen autores e sete mil kilómetros por Europa adiante.
Un europeísta convencido,como Piñeiro, e socialdemócrata dende que viaxara a
Suecia. Un fetichista dos trens. Tanto
que tiña unha enorme maqueta no galpón da súa casa. Coincidiu alá coa escritora
portuguesa Inés Pedrosa que tivo unha ocorrencia. Todos debían escoller cal
sería o seu epitafio. O de Carlos é ben vitalista: “Aquí xace alguén que nunca
quiso morrer, que tivo a sorte de nacer home e non Deus”. Logo, por iniciativa do PEN Clube acoulleu
tres meses na súa casa de Nigrán a un escritor bosnio que fuxía da Guerra dos
Balcáns. “Alimentouno moralmente tamén”. Xamais fachendeaba diso. Así era o seu
carácter. Seductor. Nada intempestivo nin belixerante. Creaba un clima tan
cálido que era moi difícil discutir con el.
Entregou unha mañá
as notas correxidas de O sol do verán e morreu de madrugada. “É un oasis de
felicidade.Unha obra solar, estival e gozosa”. Tiña moitas responsabilidades
institucionais e a redacción da obra permitiulle facer unha paréntese. Apreciase unha sensibilidade especial para
darlle un maior peso ás mulleres. É a intuición, o radar que tiña Casares para
aproximarse o que precisaban os tempos.
Non olvidemos a súa
faceta xornalística. A brutal capacidade de escribir dúas décadas unha sección
diaria.Así coñecemos ó gato Samuel.
Pousa Estévez leíaos antes ca ninguén porque era o que os maquetaba. “Se
estaba de viaxe dictábaos por teléfono”. Seducía os seus fans incondicionais aínda
que non fosen galegofalantes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario