Congreso Internacional "1936, ¿Un novo relato? 80 anos, entre historia e memoria"
Conversa con Suso de Toro sobre as referencias históricas da súa literatura.
Terraza do Museo Granell. Manuel Rivas non acude a cita (19-7-2016)
Nunca responde con
exactitude. Agóchase con habilidade entre as pólas como en Soldados de Salamina. Non se axeonllou ante ningún dos seus
proxectos literarios. Todos saíron adiante.
“Son un escritor
incomodador”.Non agocha a súa militancia antifranquista na clandestinidade.
Tamén en sindicatos e partidos. Empezou
a escribir serodio, aos 27 ou 28 anos, aínda que unha década antes xa tiña un
plan literario. “A literatura non debe ter ensaio ideolóxico”.
Polaroid pretende dinamitar e lanzar
novas para a literatura galega. Nos 80 a nosa intelectualidade se recreaba coa
idea de que Galicia era un país vítima. En “Apoteose do churrasco” fala da
prosperidade e dunha sociedade basada no cinismo.
En Land Rober hai unha viaxe ó tempo do
Golpe para construir a historia familiar dos personaxes. En Non Volvas se toca un tema tabú. ¿Poden
as vítimas cobrarse vinganza? Unha fábula gótica dunha enfermeira que viaxa
cara atrás, onde están as feridas, para exorcizar ó pasado.
Home sen nome cuestiona a historia
familiar e o estatuto de vítima que é cómodo para todos. Interésase polo pasado
fantasmal da cidade na que se criara. Só houbera un libro de Toxo
Ramallo,“valioso aínda que algo desordenado”,que investigara a represión aquí.
Suso quería abrir a ferida conscientemente.
“¿Quen foi o asasino de Ánxel Casal? Sabía que o libro me ía causar
problemas”. Topou co habitual consenso en voga de que todos somos inocentes.
Lévase moito o de non remexer o pasado e a identificación co bo republicano.“Aborrezo
ese xesto hipócrita”.
“Somos fillos dos
pais dos superviventes. O que hai que contar é a historia dos que tiveron que
marchar ou foron fusilados”. En canto a súa árbore xenealóxica afirma “son
fillo do superviviente pero o meu tío machou a América”.
Home sen nome estaba pensado para ser
unha obra teatral. Un dos diálogos inspirouse, confesa, nunhas verbas de
Hannibal Lecter. Hai unha dialéctica
entre dous vellos no hospital; un fora paseador e ao outro zafou pero lle
morreran seres cercanos. É curioso que os nomes de dous centros médicos sexan
Gil Casares, “conspirador e represor”,ou “o pistoleiro” Juan Canalejo. “Vas morrer derrotado de novo polos que
gañaron a guerra”.
Construiu un mapa
para saber onde se conspiraba.Para crear o tecido recibiu axuda de Emilio
Grandío, Dionisio Pereira, historiador do anarquismo, ou Encarna Otero. Perdida
a inocencia camiñaba unha vegada pola Carmoniña casi “agobiado polo peso de
todo o que sabía”. Atopouse cun bo
amigo de familia manchada que hai tempo que non ollaba. ¡Foi horrible!
Nalgún intre pensou
facer unha historia sobre as Marías. “Dúas toliñas”. A xente “facíalle bromas,
non acostumaban faltarlles ó respeto”. Por ter irmáns anarquistas padeceron a
respresión dos “señoritos e matóns”. “Paréceme unha mentira que a estatua da
Alameda a inaugurase un falanxista como Torrente Ballester. Chamáronme
inquisidor por dicir isto”. O escritor
ferrolán pertenceu ó Partido Galeguista pero logo evolucionou en candidaturas
de extrema dereita. “Na Universidade xa
era simpatizante dos que preparaban o Golpe. Deu aulas vestido de falanxista
coas botas de caña alta e dando coa fusta. Logo disfrutou das prebendas. A
versión oficial era que vestira a camisa azul por medo”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario