Darío Xohán Cabana lembra a figura
do poeta das Letras Galegas 2016
no Ateneo de Santiago (9 maio)
Artigo publicado en El Faro de Vigo (18 de maio)
*Fotos xentileza de Casa Museo Manuel María
Darío Xohan Cabana
é un prestixioso poeta, narrador e traductor. Pasaron polas súas mans a Divina Comedia, O Cancionero de Petraca, a poesía occitana… Sabendo levar ese
“meigallo ó galego”. Florencia acabou por concederlle a medalla de ouro. “Tiña
uns amigos alí, que importan máis que os premios”. “Non son un conferenciante brillante. Euloxio
ou García Bodaño saben tanto ou máis ca min”. Demasiada modestia para o meu
gusto.
“Manuel María está
demasiado cerca do corazón” confesa un chairego do seu amigo tamén chairego.
Cando Darío tiña dezaseis anos, alá por febreiro do 68, déronlle o enderezo do
poeta, que xa tería uns corenta anos. Mandoulle un carta pedíndolle que lera os
seus versos. Respondeulle que viñera unha fin de semana a casa. Coa única
condición de que lle tratara de ti.
“Recibín un maxisterio poético, ético e de vida”. Botoulle tamén moitas broncas
porque “eu facía disparates”. Logo, Darío seguiría o mesmo modelo cos seus
irmáns pequenos.
Naceu no 29 en
Outeiro de Rei, aldea estrana da Terra Chá. Unha pobra vinculada a Casa de
Lemos no XV e XVI. Un burgo agrario formado arredor dun castro que hoxe é un
pazo en ruínas. “Un espanto”. Era un fillo dunha familia importante, de
labregos ricos. Xa tiñan once ou doce vacas. Mataban outros tantos porcos ao
ano. Cen fincas máis ben pequeñas, algunhas arrendadas.
O irmán do pai era Xosé
Fernández Núñez, párroco de San Froilán, que falaba francés e italiano. Tamén
profesor de filosofía. Outro irmán do
pai tiña un comercio en Madrid. E un primo do proxenitor foi un médico de sona
en Lugo. É dicir, unha familia integrada coa pequena burguesía ilustrada.
Tivo tres irmáns.
“A nai quería que fosen bos fanegueiros pero algún tiña que estudiar”. Con nove
ou dez anos, aínda “sonaban os disparos de guerra”, acudía a unha especie de
clube de lectura os sábados. Así coñeceu a Antología
de poetas gallegos de Álvaro de las Casas e Literatura gallega de Uxío Carré Aldao. Por tanto xa de ben pequeño
coñecía a poesía rompedora. Axiña apreciará a lírica de Rubén Darío. Pero Manuel
non so é poeta. Tamén fará teatro infantil, xornalismo e unha narrativa quizais
menor.
En 1942 aprobou o
ingreso de bacharelato; daquela operaron ao pai de apendicite pero todo se
complicou con moitas infeccións e acabaría morrendo un ano despois. Tivo que encargarse do seu coidado o tío
sacerdote. Levouno de vacacións á illa de Arousa, por iso hai tantos elementos
mariñeiros en Muiñeiro de Brétemas.
Estudiou nos
Maristas. Foi interno. “Queixábase moito”. Suspendeu unha reválida en quinto. E
pasou o instituto masculino. Alí, con compañeiros como Uxío Novoneyra, coñeceu ó
mestre salmantino Lázaro Montero de la Fuente. Un experto na poesía da Xeración
do 27. De Lorca e de Alberti pero especialmente Hijos de la Ira de de Dámaso Alonso, do que era bo amigo.
Empeza a tratar
a Anxel Fole, “que estaba mal da cabeza” ou Celestino Fernández de la Vega, que
lera en alemán a Heidegger. Un profesor de francés aportou edicións orixinais
de Sartre e Camus. “Sabían as cousas e reflexionaban máis que hoxe”.
No 49 fai con Manuel
Antonio Sopena unha revista “que é unha ruína”. Botáronlle unha boa reprimenda.
Imparte unha conferencia sobre as vangardas e Ramón Jiménez. E publica una
poemas en castelán, Marinero en la noche.
“Non os lin pero creo que son relativamente malos”.
En 1950, en plena
longa noite de pedra, publica Muiñeiro de
Brétemas. Xa hai algún poemas moi bos. Unha liña pódese asociar coa gracia
saltareira de Luis Amado Carvallo e outra coa musicalidade de madeira de
Manuel Antonio. Pero Manuel María non imitaba a ningúen, “foi un poeta da
vangarda toda a sú vida.” Mentres ca min andaba na liña de“Celso Emilio ou
Curros.”
Ata entón
prácticamente só escribirá versos en galego, Cómaros Verdes, Aquilino Iglesias Albariño. Xorde a Colección Benito Soto, “un facho no
panorama negro da literatura galega”.
O primeiro escritor
que publica en galego despois da Guerra Civil é Manuel María. A Gran Xeración
Antifranquista estaría formada por Méndez Ferrín, Arcadio López Casanova, Xosé
Luis Franco Grande, García Bodaño, Ramón Lorenzo, Alexandre Cubeiro, Novoneyra,
Cuña Novás…
María quería
estudar Filosofía e Letras coma o tío. O cura quería que fisexe carreira en
dereito. Pero“era terco como unha mula”.Se tiña unha idea na cabeza era
imposible facelo cambiar. Túzaro e carneiro. Aínda que collía esas cóleras
furibundas era todo bondade.
Matriculouse por
libre. A primeira nota que tivo foi un suspenso en literatura.Un golpe brutal
para un home cuia primeira obra xa loubara Otero Pedrayo.Sensación de
inxustiza. Por estas cousas, viviría toda a vida en precario. Escribiu en xullo
do 52 con gran “violencia verbal” o excepcional Morrendo a cada intre. Creouna nunha noite ou iso afirmou el. Foran dous anos de “desbordamento e
tormenta”.
En outono comeza a
escribir Advento. Un dos grandes
poemarios galegos xunto con De Catro a
catro. Rematouno en febreiro pero foi escrito
máis a modo ca antes. Publicouse no exilio grazas a Luis Seoane. Formalmente é
mellor. Á moda do surrealismo e con imaxes alucinatorias. Angustia vital.
“Libro redondo onde non falta nada, nin unha coma”A última parte anuncia unha
poesía pobre en recursos.
Ven facer o servicio
militar a Santiago. Conta Xosé Ramón Pousa que El Correo Gallego fíxolle unha entrevista ó soldado das letras.
Cando se percatou o sarxento lle deu unha bofetada “por poeta”. Anos despois o
sarxento convertiuse en carteiro e tivo un reencontro con María cargado de
humanidade.
No tempo da mili
atópase con grandes intelectuais. Con Bouza Brey, o pintor Maside que lle
descobre o marxismo ou Otero Pedrayo, “presidente secreto da República
Galega”. Foi comer con el moitas semanas
e de aí xorden os poemas a Compostela, que se publicarán moitos anos despois.
Pola mañá daba clase ós analfabetos. Amaba a xente. “Falaba con todo o mundo.
Ata cos toliños!”
No 63 sae Mar Maior, inda que ten poemas escritos
desde 1952. Eiquí “Versos para o día da miña morte” é boísimo e transcendente.
Escribe en diálogo con Francis Jammes, poeta francés algo olvidado, Luis
Pimentel ou Álvaro Cunqueiro. Pero seméllase máis o creador minoniense de Herba aquí e acolá que o de Dona do Corpo Delgado.
Os xornais
pagábanlle mal. Facía algunhas colaboracións na radio. Pero non tiña oficio nin
beneficio. “Tampouco quixo ser secretario do concello.”
Buscou un sitio onde radicarse. Monforte. Tivera a sorte de coñecer a Saleta no 56. Na radio La Voz de Vigo ofrecéronlle ser xefe de programas. “Xa era alguén”. Dábanlle 6000 pesetas de salario. Era moito. Pero dixo que non porque tiña que afiliarse á Falanxe. Non pasou polo aro.
Remol pertence a esta segunda época de
repouso. “Acuso á clase media” é un gran poema, case unha bandeira. Se grabou
nun disco e foi recitado por moitos axitadores, “entre eles por min” na trastenda dunha taberna.
Viviu como
procurador. No 70 a parella monta a Librería Xistral que se converteu nun
centro cultural. “Atendía ela porque Manuel en asuntos comerciais non valía
absolutamente para nada”.
No 64 entra na UPG.
Mantén unha militancia política intensa nos anos da nova canción galega.
Presentou no 67 o recital de Raimon en Santiago. Morto o dictador puxéronlle
unha multa á parella por unha manifestación política.
Por iso, podemos
dicir que Proba Documental, do 68,
inaugura unha etapa de poesía civil e combate. Os soños na gaiola é de
carácter político aínda que non se olle expresamente. Esta fase se prolonga ata
fins da década dos setenta.
É un “poeta
orgánico” como Louis Aragon ou Neruda. Ó servicio da liña do partido. Fixera
gran poesía e outra non tanto. Pero incluso Rosalía ten versos para olvidar. O
chileno chegou a escribir unha loubanza ó rexime cubano antes de cabrearse con
eles. “Manuel María escribiu 1500 poemas e 50000 versos”. Pero eran nobles e
fixeron moitos sacrificios. Na antoloxía que fixo Darío con Amelia Outeiro
escolmaron noventa poemas. Coincidiron nun oitenta por cen. A quintaesencia da
súa obra.
Desde 1980 a liña
da poesía cambia de maneira radical. “Demasiado prolixa”. Con sutileza de
recursos expresivos pero nos conmove profundamente. Fala de amor, reflexiona
sobre a morte. Era un home moi relixioso, algo que non estaba de moda nun tipo
de esquerdas. “Cre na pervivencia, na inmortalidade”. Confesa Cabana “me
conmove como Dante ou San Juan de la Cruz sendo un ateo radical”.
No 85 deixou de
militar na organización. Pero continuou no ámbito político do BNG. Deixou de
facer poesía política quizais porque lle deixou de interesar. Pese a todo
pudímolo ver incluso na Manifestación do Prestige.
A súa vida foi
exemplar. “Estivo en todos os sitios onde tiña que estar e nalgún onde debería
non estar” Deu centos de conferencias, incluso na emigración, aínda que ás
veces non lle pagaban. Gustoulle sempre viaxar. Era o que máis lle chistaba
despois de falar. Nos setenta estivo en Suiza ou Venezuela. Desde 1985 viaxou
por Europa adiante polas sociedades de emigrantes.
En relación as súas
amizades con outros pais das letras sabemos que coñeceu a Cunqueiro cara o
50. Bebían, non moito, e comían xuntos.
A relación foi profunda. Elexías a miña
vida pequeniña apareceu entre os papeis do mindoniense porque llo enviara o
chairego. Logo se distanciaron por radicalismos políticos.
Foi amigo de Méndez Ferrín desde que este
“andaba en pantalón curto”. Adicoulle Informe pra axudar a alcender unha
cerilla, obra surrealista de protesta, cando o ourensán estaba na cárcere.
Non foi menos Xosé quen lle dedicou uns versos de Con Pólvora e Magnolias.
Distanciáronse despois e dixéronse barbaridades. Pacificaron anos máis tarde.
María entrou moi serodio, 2003, na Real Academia porla obstinación de Ferrín.
“Logo competían en quererse”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario