Celso Fernández Sanmartín fala do que lle da a gana
no Filocafé do CGAC (1-5-2016)
no Filocafé do CGAC (1-5-2016)
Agradeceu que os
asistentes viñesen a escoitalo. Con estes primeiros raios da primavera é moi
tentador ir á praia ou o campo. O enxeñeiro
da linguaxe cotiá sorbeu dous cafés.
Traballou nunha
residencia da terceira idade. Unha mina para un contador de historias. Unha vez
ocurríuselle xogar con pinturas pero sen darlle nocións ós ancianos. “Algo
distinto nun sitio con nove meses de escuridade”. Primero só lles solicitaba
que manchasen unas follas de xornal. Algúns non descubrían as marxes e pintaban
na mesa. Un mes despois o noventa por cen dos preguntrados recoñeceron a súa
obra. Os demais, algúns con demencia ou outros problemas de memoria, ao principio dicían “Non pintei ningún”. Pero
Celso dáballe tres a escoller e o que máis lle prestaba á totalidade dos
restantes era o que fixeran eles.
Comezou a argallar
a partir dun retrato de Thomas Ruff. Pois hoxe tocaba filosofar a partir dunha
obra de arte. Pódense facer nos 360 graos. Moitos artistas os fixeron de
costas. O máis importante son os ollos salvo cando son tiradas por atrás; entón
o máis importante son os ollos do que mira. Por iso os acusados tentan
agocharse ante os paparazzis.
Houbo un rapaz que
fixo un traballo de campo. Fotografaba as mulleres ás agachadas na estación de
tren. Sairon algunhas desenfocadas e desencadradas. Pero transmiten moitísimo
delas sen chegar a desvelar a súa identidade.
As fotografías de
documento son sempre frontais pero non din nada.Son natureza morta. Semella que
queremos ser neutros para non dar pistas.Somos incapaces de permanecer nese rictus
frontal nunha conversa. “Te sintes desprotexido”. Poden case ver a túa alma a
través dos ollos.
De súpeto comezamos
a lembrar ós míticos retratistas. O común era que tiveran a tenda na planta
baixa e o estudio no primeiro andar. Almeira era un portugués afincado en
Santiago que atendía na rúa Bautizados. O primeiro que houbo en Lalín era o
marido de Pura, muller educadísima. Mary Quinteiro traballou nas últimas seis décadas
en Vigo. “Era un terror infantil. Facía desenfocados setenteros”; retratou por
exemplo a Encarna Otero nunha campaña electoral.
Hoxe amontoamos
miles de fotos propias. Coas de carrete coidabas de darlle ao botón porque
cando ías a revelalas eran cartos. Somos desvergonzados para colgar fotos na rede
facendo muecas. Porque xa non son só pra
nos.
Unha fotografía é
unha parálise no tempo. “Non envellece nin se anova”. Como o príncipe dos sete
veos tapaba o seu rostro porque era tan atractivo que a xente morría da impresión.
“A fotografía é
unha mentira salvo cando nos collen de improviso.” Eso lle lembrou unha anécdota.
“O outro día os da Tvg mandaron un taxi a Lalín para vir a buscarme. ¡Pagárano
e todo! Meu pais admirábame. O plató do Zigzag
é un dez por cento do que parece. Todo un entramado de cables, cámaras…”
Dicíase que a cara
é o espello da alma. Pero logo chegou o cubismo. E co psicoánalise percibimos
que ás veces agochamos algo detrás do que dicimos. Os gregos clásicos xa foron conscientes de que non sempre actuamos do
mesmo xeito. Por iso inventaron figuras metade persoa, metade animal, como os
centauros.
Os peiteados
imitaron toda a vida aos galáns das películas porque eran os modelos de éxito.
Hoxe os cativos plaxian os dos futbolistas. Moitos deixaban o flequillo de lado. Un de Lalín tiña o
costume de facer un ademán coa cabeza cara un lado á vez que sopraba o pelo.
Logo quedou calvo pero quedoulle o tic.
Pero Celso sempre tira para a aldea. Teimas. “A maior empresa que hai en Galicia é o campo”.
O primero que se ve tras sair do convoi de Vigo son hortas. De feito, todas as cidades
da comunidade teñen un anel de cultivo que as rodea. Quen lle dera aos labregos
que os domingos as vacas se mantiveran lendo o periódico! Pero non é así.
Hai que ter valor
para bañarse no río Zobra polo verán polo fría que ten a auga. Se te mergullas no inverno e saes vivo non
terás catarreira ese ano. “As troitas lavan os ollos no río”.
Antigamente as
maiores farturas dábanse nas bodas e nos
enterros. Unha vella que pasaba fame ideou unha fórmula para enganar ó cerebro.
Collía o pan e sacaba a navalla. “Todo o mundo andaba con unha;hoxe non porque
a xente se mata.Era unha vergonza levaba sen afiar”. Pois ben ela metía codela
dentro do miolo e así tiña a impresión que comía un bocadillo. Só cunha
deslocalización.
No hay comentarios:
Publicar un comentario