*Antoloxía de fotos de José Guitián no Museo das Peregrinacións de Compostela (27-3-2015)
Artículo publicado en La Opinión de A Coruña (31-3-2015)
y El Progreso de Lugo (1-4-2015)
Artículo publicado en La Opinión de A Coruña (31-3-2015)
y El Progreso de Lugo (1-4-2015)
Os proxenitores
pretendían que José se incorporara á Universidade. Pero entrou no estudio
fotográfico Ksado,dos irmáns Luis e Carmina Casado.Empeza dende abaixo, aprendiz
e recadeiro. A aventura dura un lustro ata que un día lle dan unha labazada; nunca
máis. Por entón xa comezara a cultivar outra paixón, o xadrez. O mestre Carlos
Vázquez ensínalle a arte do violín.
Tamén bota unha boa
tempada, do 42 ao 48 baixo as ordes do fotógrafo Almeida, de orixe portugués.
Compenetra tal oficio cos estudos que fai para a facultade de Medicina.
Continúa a súa formación matriculándose na Escola de Artes e Oficios onde obtén
o título de Debuxo Artístico. O coleccionista de selos ten a sorte de que no
ano Ano Santo de 1948 se populariza que os feixes de peregrinos se inmortalicen
en Platerías, se son poucos, ou na praza da Quintana.
O seu primerio
establecemento foi Foto Studio ,
ubicado a carón do actual Bar Negreira, o das patacas cocidas con pimentón.
Comparte gastos con Roberto Rivas.O traballo medra coa demanda de fotos para o
DNI, que xorde no 52, e para as orlas universitarias. Recibe entón o pioneiro
flash electrónico que recala en Compostela.Xa non escapa detalle á súa Voigtländer.
Múdase no 53 á rúa
Altamira, fronte a Praza de Abastos.Dous anos despois casa con Carmen, coa que
terá cinco fillos. O acondicionamento nun segundo andar da rúa do Vilar é máis
doado ó gañar unha quiniela de trece. Subía o arrecendo a polbo do Gato Negro. No 62 consegue por fin un
local, o definitivo ata a súa xubilación no 89, á pé da emblemática rúa dos
soportais.
Acostumaba facer
expedicións nocturnas pola cidade vella; procuraba facer fotos xusto trala
chuvia para que as pedras molladas ofrecesen un maior contraste de luces e
tebras. Aínda que titulou unha foto dun vello ante a farmacia Gómez Ulla como
“Non hai mellor medicina co sol”. O coengo Juan Pérez Millán encomendoulle
unhas imaxes do Códice Calixtino antes dunha restauración en Madrid.Sorpendeu
polas costas á furia do apóstolo Santiago no tímpano de Raxoi.
Retratou a feria de
gando dos xoves na carballeira de Santa Susana. Nenos con peiteados á taza e
pantalón curto celebrando unha comuñón. Outros máis cativos eran disfrazados de
toureiros. Empregou como modelo o
mendigo Ananá e fixo unha montaxe do
pinanista Javier Ríos realzando as súas vituosas mans. Desmesuradas coma as do David de
Miguel Ángel.
Antano Cervantes e
Obradoiro eran paraxes de estacionamento e a Praza de Vigo un arrabalde
irrecoñecible. As leiteiras viñan na
baca dos autobuses de Calo. Nas escolas rurais había nenos de idades
desiguais, lámpadas sen tulipa, crucifixos e fotos do Xeneralísimo.
Unha vez Maruxa e
Coralia Fandiño lle pediron un retrato. Disque interesaban á revista Vogue. Sabendo Guitián os seus apuros
económicos faillo gratis.Ese día presentáronse sen roupas rechamantes, aquelas
que tanto animaban os paseos as dúas en punto na triste Compostela do franquismo.
Ben lembra o nonaxenario como esas infelices e atormentadas mozas da Rúa do Medio
iban na procura de po de albayalde á droguería Labarta para maquillar as súas
facianas.
No hay comentarios:
Publicar un comentario