-Unha visita guiada
pola Exposición GALICIA CEN
Uns dous anos
tardaron en compilar tódolos obxectos da mostra. O equipo comisariado por
Manuel Gago ten o propósito de “contar a cultura de Galicia, non a súa
historia.”Un país verde con cerca de catro mil parroquias. Con humidade,
morriña, inxenio e idiosincrasia de seu.
O vaso campaniforme sería coma “o
primeiro deseño industrial”. Hai uns 4500 anos. Posiblemente levaban alimentos
nos enxovais funerarios. Este atopouse
en As Pontes.
Moitos dos machados de talón que apareceron na
cornisa cantábrica non foran usados. Un xeito de almacenar bronce.Unha
pre-moeda en sociedades que xa estaban en continuo intercambio.
Unha espada do Ulla tipo Isorna que se
recuperou na Ponte de Catoira hai 3000 anos. O puñal
de antenas era unha arma que empregaban os guerreiros galegos antes dos
romanos.Un torque era unha xoia da
Europa Atlántica que se colgaba do pescozo. Esta provén do Pino e se remonta a
finais do II a.C. Convértese nun axouxere.
A moeda más antiga de Galicia é o
Dupondio e circulaba cara o 25 a.C.
Andaban daquela os romanos inmersos nas Guerras Cántabras. Por un lado o
símbolo da negociación e polo outro o da victoria. Hai outra moeda na exposición. A de
Requiario, primeiro rei suevo, da metade do século V. Polo outro envés tiña a
imaxe dun emperador como para darlle maior verosimilitude.
Na mostra tamén hai
un xugo de hai mil anos. Remontámonos ás orixes da cidade de
Compostela polo que “podería ser o da Raíña Lupa”. É moi extrano que se
conservara porque en Galicia os solos son acedos. Houbo a sorte de que apareceu
nun foxo de fango.
O Xadrez de San
Rosendo foi tallado no XII nos reinos musulmáns do sur da Península
Ibérica.
O Foro do Burgo de
Caldelas, do XIII, é un dos primeiros textos en galego. Emprestouno o
Palacio de Liria.
Os tombos son libros medievais que se
gardaban nos mosteiros que contiñan información sobre as rendas da terra… “Como
un ordenador do Medievo”. Este exemplar é de Toxos Outos.
A Mariscala é a cadea de ferro forxado
que apresou a Pardo de Cela antes da súa execución en 1483 polos Reis
Católicos.
En Galicia só
entraron dous exércitos, o romano e o francés.
O napoleónico, na súa fuxida,
deixou atrás dous canóns,Chillón e Íntegro, na igrexa do Pilar de Santiago.
A máquina de
escribir Yost número 10 a empregaba Emilia Pardo Bazán que tiña artrite.
Perfecto Feijóo deulle unha imaxe
icónica á gaita a cabalo do século XIX ao XX. Tamén é coñecido por selo
boticario que tiña o loro Ravachol en Pontevedra.
Nos anos dez e
vinte había en Bos Aires centos de discos de lousa da música galega.
Na Bandeira das Irmandades da Fala de Betanzos
distínguese ben a fouce.Defendían e puñan en xusto valor a nosa lingua. Grazas o seu traballo apróbase o Estatuto de
Autonomía de 1936.
Aquí está o
mosquetón que levaba Foucellas cando
foi asasinado. Galicia foi o sitio máis
reactivo da guerrilla.
O Consello de
Galicia facía as veces de goberno galego no exilio durante o franquismo, O súa bandeira,
tecida por mans republicanas,envolveu o féretro de Castelao.
Isaac Díaz Pardo
recupera os Cantares de Cego. Reflexa, como fixera Luís Seoane, a muller soa
pola emigración.No cartel exposto unha criada mata a súa ama pois lera unha
historia na prensa que era xusto ó revés.
O certo era que os indianos invertían en educación para que Galicia non
tivese que recurrir á emigración.
Manolo Rivas fala de ata 300 escolas fundadas por eles.
Gago presume de que
a Bata vermella Goa de Amancio Ortega Gaona non pudo ser
rescatada nin para a exposición “Confío Galicia”do Gaiás. “Así comezou o
Imperio Inditex”. A prenda fetiche, que
se atopou nunha tenda de Porto do Son, remóntase ós setenta. GOA non eran máis
que as siglas o revés do emprendedor.
A queimada non é un ritual ancestral. O
seu conxuro, unha perfomance colectiva, é un “producto pop”. Os emigrantes
construiron con ela a súa identidade.Dubídase se os iniciadores son uns curas a
fins do XIX ou uns soldados galegos na fronte de Madrid. Un home da Pobra o
patentou. Manuel Fraga recibiu a visitas
ilustres coma Fidel ou Helmut Kohl
con queimada.
Os vasos de Buño arredor dunha cacerola
simbolizan unha celebración sen xerarquías.
“Hai que ser un
xenio para vender auga en Galicia no XIX”. Mondariz,
vinculado co balneario, foi capaz de crear unha marca con iniciativas como
convidar escritores. Estrella Galicia,pola
súa banda, se vinculou con Sargadelos e Díaz Pardo para asociar a súa marca co
local.
A primeira edición
do Ulysses do Pazo de Trasalba.
Comprouna Otero Predayo en Paris. Logo o ourensán faría unha tradución que foi
publicada en 1926.
Nos Pazos Galegos
había escudos heráldicos. A fidalguía
era a intermediaria entre o pobo e as clases altas. Baseábanse nas rendas.
Empregaban medidas como o ferrado; por riba pasaban a rebola, un pau para rasar
as medidas.
Nas reixas do Pazo de Baión protestaban as mulleres
contra narcotraficantes como Laureano Oubiña. Logo retornou para a sociedade
civil.
O arcón permitiu
introducir o peixe no rural galego nos anos 70.
Alexandro de Fisterra foi o que inventou
un dos modelos do futbolín. O que aquí temos é antigo. “Xogan o Dépor contra o
Madrid, quizais nun Teresa Herrera”.
O Xabarín, diseñado
por MiguelAnxo Prado, marcou a infancia de moitos galegos que non chegan ós
corenta anos. Un programa infantil que popularizou a música desenfadada en
galego. Moitos falsificaban a idade para
que os seguisen felicitando en antena. O
porco bravo xa aparecía na heráldica da Familia Andrade.
No hay comentarios:
Publicar un comentario