Artículo creado a partir de conferencia de Xosé Nogueira Otero en Os Luns do Ateneo
Non é verdade que
Orson Welles chegou o cumio do cine sen ter experiencia previa.Con apenas
dezanove anos xa experimenta con The
heart of age, unha cinta de apenas oito minutos. Rodouna en apenas dúas
horas para divertirse unha tarde de domingo. El mesmo aparece caracterizado
como a morte. Xoga co expresionismo alemán e coa iconografía burlesca. É unha
parodia La sangre de un poeta
que
dirixira Jean
Cocteau
dous anos atrás.
A partir dunha
comedia de Gillete construe Too Much Johnson. É un largometraxe de sesenta e sete minutos que
emplea acusados contrapicados. Hai traizóns,celos e cambios de personalidade.
Unha tormenta de vento funciona como metáfora da paixón. Piruetas, caídas e persecucións.
A filmación apareceu hai dous anos en Italia e traballouse na súa restauración.
No 39 RKO lle
ofrece un contrato nunca visto. A productora se reservaba o dereito a rexeitar
as propostas de Welles que lle parecesen controvertidas. Esto ocorreu en duas
ocasións; na adaptación da novela El
corazón de las tinieblas de Joseph Conrad,proxecto
que estaba bastante avanzado que xa se diseñaran xa as maquetas. Se vinculaba ó Señor Kurtz con Hitler. Ademais
pretendía rodar moito en exteriores o que encarecía os orzamentos. O segundo
descarte foi The Smiler With a Knife,
considerado por RKO como un tema moi banal.
Finalmente optan por unha historia orixinal.Herman Mankiewicz
escribe a primeira versión de Ciudadano Kane. Welles puliuna o seu xeito. De súpeto, demostra a súa precocidade con un
proxecto antisistema. É un falso biopic. Está inspirada no magnate Willian
Randolph Hearst, que fixo campaña contra o filme. A súa interpretación dun home
tan decrépito é xenial, non só na apariencia senón tamén na maneira de falar e
camiñar. Quería mostrar a megalomanía e a cobiza de poder. Fai un retrato no
que o espectador reconstrue a imaxe de Kane por testemuñas e declaracións dos
personaxes que o coñeceron.
O
clásico vólvese barroco. Por exemplo, fai un noticiario fake
que parodia The
March of Time da CBS onde el traballara. Racha
a linealidade, emprega imaxes ilusorias, bota olladas ambiguas. Co gran
angular deforma o espazo. Así, oprime ós personaxes e disimula os micrófonos,
co que pode crear un novo espazo sonoro.
A
Diligencia de John Ford influelle no
emprego de teitos baixos. De feito,
capta o seu director de fotografía, Gregg Toland, co que comparte créditos ó
final de película. Tamén mostra
adoración por Hitchock; o zoom inicial de achegamento ó pobo é calcado o de Rebeca. É o desenlace, investigadores que non
resolven o caso, lembra a Inocencia y
Juventud. Orson, autodidacta e atrevido,
chegou a afirmar “Comecei no cumio de Hollywood e logo so puiden ir para abaixo
”.
Moitos pensan que El Extraño
é unha obra menor pero ten un gran
reparto. Fala dun nazi agochado en Conneticut
que se fai pasar por un mestre. Empregou unha técnica inédita, o uso de imaxes
reais dos campos de concentración.
La dama de Sanghái,con
míticas escenas de espellos,
é un axuste de contas con Hollywood. Racha co star system pois a muller fatal é humillada.Era Rita
Hayworth, coa que se ía a separar.
Os
planos secuencia de Sed
de mal son adiantados ó seu tempo.Orson é un
antiheroe corrupto e ambiguo. Para algúns garda un mensaxe fascista, outros
ven a decadencia do capitalismo. Nótanse influencias do director Sacha Guitry. Era un gran
coñecedor das vangardas europeas.
Abordou a triloxía
shakesperiana.En Macbeth traballa por
libre cunha productora de serie B. Incorpora un relixioso que non existe no
orixinal. En tres anos por Europa consigue filmar un maxestuoso Othello sen presións de productores. O
resultado, a Palma de Oro en Cannes. Campanadas a media noche remexe catro
obras do británico. O productor español
Emiliano Piedra lle permitiu pasar de doce semanas de rodaxe ao dobre. Aparece
a Casa de Campo de Madrid. Hai un
personaxe que é o alter ego de Welles, vividor e creativo, que é abandonado
polo poder.
Un dos proxectos
que non chega a rematar é o Don Quijote.
Aquí vese claro como máis cas historias lle interesan os personaxes. Pero non a
súa moral senón as loitas polo poder. Montouna Jesús Franco pero “mellor imos
esquecer o resultado”.
Fraude é un filme testamentario deste
prestidixitador aínda que non sexa o último. Trasmite o bricolaxe caníbal de
Welles, a súa teima por reutilizar materiais. Reflexiona sobre os falsificadores
e embaucadores e remata facendo un alegato polo anonimato dos artistas. Algo
paradóxico se lembramos cando ao remate de El
Cuarto Mandamiento unha voz en off enfatiza quen escribiu e dirixiu a peli.
Nos rodaxes abusaba
da improvisión, incluso varias veces nun mesmo día. “Cada día, cada hora, un
vese modificado polos ollos dunha actriz, por como está o sol”. Pero o verdadeiro concepto cinematográfico
está na montaxe.Podería estar montando un filme indefinidamente.
Hai que derribar a
falsa lenda de que era un vago que non remataba os proxectos. Sí que é certo
que a obra inacabada configura un corpus casi tan grande como a estrenada.
Dependía dos ingresos e entón traballaba a salto de mata. Morreu aos setenta
anos dun infarto cando tentaba rematar catro proxectos a un tempo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario